Blog
Przygotowanie do przeprowadzenia czynności notarialnych
Podjęcie czynności notarialnych jest ważnym procesem, który wymaga odpowiedniego przygotowania zarówno przez notariusza, jak i klienta. W tym wpisie przedstawimy, na czym ten proces polega.
Rodzaje usług notarialnych
Notariusz jest osobą zaufania publicznego, korzystającą z ochrony przysługującą funkcjonariuszom publicznym, gwarantującą rzetelność i pewność dokonywanych transakcji.
Co musi zawierać akt notarialny?
Akt notarialny jest dokumentem urzędowym potwierdzającym, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, wyrażenie woli zidentyfikowanych osób, posiadających zdolność do czynności prawnych. Jako dokument urzędowy posiada najwyższą rangę dowodową i jest gwarantem przeprowadzenia określonych działań.
Jak należy sporządzić intercyzę?
Małżeńska umowa majątkowa przyjmuje różne prawne formy, najczęściej jednak jest przeprowadzana jako rozdzielność majątkowa, czyli podział składników majątku między małżonków.
Kiedy poświadcza się podpis u notariusza?
Notariusz może poświadczyć zgodność odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem, datę okazania dokumentu, pozostawanie osoby przy życiu bądź w określonym miejscu oraz własnoręczność podpisu. W związku z tym do realizowanych w kancelariach notarialnych czynności należy między innymi poświadczanie podpisu, które polega na potwierdzeniu jego autentyczności.
Poufność w zawodzie notariusza. Dlaczego jest tak ważna?
Usługi notariusza niezbędne są przy załatwianiu formalności związanych ze sprzedażą lub kupnem nieruchomości i ruchomości, w sprawach spadkowych, związanych z ubezwłasnowolnieniem, ale i innych związanych z rozmaitymi prywatnymi sprawami. Jest to zawód zaufania publicznego, co oznacza, że każdego wykonującego tę pracę obowiązuje tajemnica zawodowa.
Jak dokonać darowizny zgodnie z prawem?
Umowa darowizny jest umową jednostronnie zobowiązującą, konsensualną, nieodpłatną i kauzalną, w praktyce zaś – formą przeniesienia własności stosowaną w różnych okoliczność (między członkami rodziny, w celu wsparcia fundacji), na różną skalę, rodzącą wreszcie szereg skutków formalnych. Jak dokonać jej poprawnie?
Czy u notariusza można przechowywać rzeczy?
Większość osób na myśl o kancelarii notarialnej wyobraża sobie wizytę u specjalisty w celu sporządzenia dokumentów, na przykład protokołów, intercyz czy aktów poświadczenia dziedzictwa. Okazuje się jednak, że to nie jedyna usługa, którą świadczy notariusz. Czasami zdarza się tak, że niektóre osoby otrzymują cenne przedmioty, a w związku z tym, że nie mają w domu sejfu, nie wiedzą, gdzie je przechowywać. W jaki sposób notariusz może w tym pomóc?